Ieder therapeutisch traject is een stapsgewijs proces en krijgt volledig op maat vorm.
De aanmelding gebeurt telefonisch of per mail (zie contact) en kan op eigen initiatief of via een verwijzer (arts, school, CLB, etc.).
Na de aanmelding wordt een intakegesprek gepland. Daarin neem ik uitgebreid de tijd om te luisteren naar jouw vra(a)g(en) en bekijken we samen welke vorm van hulp het meest geschikt is.
Dan start de assessment- en therapie-opstart fase. In deze fase leer ik de cliënt (en omgevingsfiguren) beter kennen en wordt op een therapeutische manier gewerkt. Samen bekijken we de noden en op welke manier we hierop kunnen inspelen. Haalbare doelen worden samen opgesteld en naartoe gewerkt. Dit neemt ± vijf sessies in beslag.
Bij kinderen onder twaalf jaar gebeurt dit onder meer door het hanteren van aspecten uit psychodiagnostisch belevingsonderzoek vanuit psychodynamische invalshoek.
Bij jongeren boven twaalf jaar, volwassenen en ouderen neemt dit meestal de vorm aan van gesprekken.
Wel wordt de methode per cliënt bekeken en wordt datgene ingezet wat het meeste effectief zal zijn.
Vervolgens komt een terugkoppelings- en adviesgesprek.
Bij kinderen en jongeren krijgt dit de vorm van een adviesgesprek met de ouders. Hierin wordt teruggekoppeld op welke manier ik het kind/jongere heb leren kennen en worden samen verdere doelen gesteld om aan te werken in therapie. Deze doelen worden nadien ook in overleg gebracht met het kind/jongere. Daarna volgen individuele (spel)therapiesessies met het kind/jongere afgewisseld met voldoende begeleiding en terugkoppelingsgesprekken met de ouders, aangezien de kans op slagen van therapie het grootst is indien de context wordt betrokken. Ouderbegeleiding, ouder-kind therapie of gezinstherapie vormen ook een mogelijkheid.
Bij volwassenen en ouderen wordt telkens teruggekoppeld, doelen herbekeken en bijgestuurd waar nodig.
Doorheen het volledige proces wordt naast de problemen ook gekeken naar de uitzonderingsmomenten waarop het goed loopt en worden de kwaliteiten van de cliënt en zijn/haar omgevingsfiguren en context in kaart gebracht. Deze zaken zijn essentieel en kunnen helpend zijn om te kijken naar wat nodig is en waarop kan worden ingezet op momenten dat het moeilijk loopt.
De afronding van het therapie-traject gebeurt met een stapsgewijze afbouwing van de sessies en met de nodige aandacht voor continuering, waarbij we samen kijken naar wat jij nodig hebt om verder te gaan zonder de therapie en begeleiding.
Afronding is geen afscheid. Mijn deur blijft altijd open en je kan altijd opnieuw bij mij terecht.